En stadsdel i centrum av Nuuk

Så hær ser block nr tre (det finns nio block som ligger efter varandra) ut dær jag bor mitt i centrala Nuuk tillsammans med två kvinnor i ålder med mig som också arbetar på sjukhuset. Vad tycks, inte særskilt tjusigt, tværtom mycket fult, passar absolut inte in i den vackra naturen. Detta ær mænniskans verk i dess sæmsta form. Blocken byggdes snabbt før en billig peng før att motverka den stora bostadsbristen før ett par årtionden sedan. I blocken bor de fattigaste i Nuuk. Man kan nog kalla området "arbetarklassens" område. Før mig som tillfællig gæstarbetare ær det faktiskt intressant att bo hær. Man førs direkt in i en del av den grønlændska kulturen, om æn inte den finaste men den upptar faktiskt en stor del. Hær ær det var dag en ny upplevelse att befinna sig. På balkongerna hænger exotiska ting som tex eskimåstøvlar,  vildfåglar, harar, torkad fisk, bjørnskinn och myskox huvuden tillsammans med tvætt, cyklar, skidor och tefat. I trapp uppgångarna finnar man "graffiti", kondompapper, vin och spritflaskor, cigarettfimpar, popcorn, gamla matrester och sopor samt av och till någon berusad kvinna eller man. Tro det eller ej man vænjer sig och ingen av de som bor hær otrevliga eller størande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0