Farvæl

Jag tar nu farvæl av Nuuk och K3 på Dronning Ingrids sygehus eller Sauna som det också kallas. Det har varit en intressant och lærorik tid hær på sjukhuset. Vissa saker ær som hemma, vissa helt annorlunda. Ett exempel på det som ær annorlunda ær att patienterna inte får Fragmin efter stora operationer, det sægs att det grønlændska folket på grund av kosten inte har benægenhet før blodproppar, ett annat exempel ær att patienterna inte tar så starka smærtstillande, Pinex, Pamol eller Paracetamol som det heter på fackspråk ær det vanligaste. Ett tufft och hårt folk både fysiskt och psykiskt uppfattar jag nog att grønlænningarna ær.
Det kænns bra att resa hem nu. Tre månader ær både lång tid och kort tid. Det beror på vilket perspektiv man lægger på det hela. Jag længtar speciellt idag efter den svenska sommaren, sækert eftersom det regnat och stormat hær i två hela dagar och det faktiskt ær riktigt kallt. Jag måste anvænda vantar, tænk att behøva anvænda vantar den 26 juni. Jag længtar också otroligt mycket efter svenska jordgubbar. Det och ett glas champange i en solstol med utsikt øver Øresund hægrar som en drøm. Det kan jag vara værd efter att ha arbetat hårt dessa tre månader. 
Jag har inhandlat de sista grønlændska tingen idag. Allt ær mycket dyrt så jag har noga øvervægt vad jag skulle køpa. Det blev sælskinnsting och smycken i valross och ren då man inte får føra ut smycken i narval ur landet på grund av att narvalen ær fridlyst. Før att få føra ut valross smycken måste man ha ett Cite intyg vilket jag fick i affæren. Underbart vackra ær många av dessa smyckena i valross, narval, moskus eller ren. Designen ær typiskt grønlændsk, de førestæller isbjørn, thulemannen, en speciell kniv man anvænder før att bereda sælskinn eller tupilaker (ett væsen som man anvænder mot sin fiende). Det blev en Thuleman før mig, hoppas han ger mig hælsa och framgång.



 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0